Zwangerschapsyoga

Whiehoee….je bent zwanger!! Een hele bijzondere tijd, wat veel met je doet. En of je nu veel of weinig puf hebt, bewegen tijdens je zwangerschap is belangrijk en ook heerlijk! Tijdens zwangerschapsyoga focus je op de ademhaling, bewust beweging, een combinatie van ontspanning en zeker ook kracht, met uiteindelijk natuurlijk een heerlijke eindontspanning. De meeste vrouwen starten tussen de 12e & 16e week met zwangerschapsyoga. Later instromen is natuurlijk altijd mogelijk, heel veel eerder starten wordt niet geadviseerd.

Op het moment dat de yogaschool weer open mag, zijn dit de zwangerschapsyogalessen op het reguliere lesrooster:
– Maandagavond om 18:30-19:30 uur – Bodhi Oost & via Zoom
– Woensdagavond om 18:30-19:30 uur
– Bodhi Oost (vanaf 29 sept.)
– Donderdagavond om 18:30-19:30 uur – Bodhi Centrum

Je kunt gebruik maken van een proefles-pakket | losse les | 10-rittenkaart | abonnement. Mocht je aan het einde lessen overhouden, dan blijven deze op je account staan voor na de bevalling (dit gaat niet automatisch, zou je hier een mail over willen sturen? Dan passen we het handmatig aan: info@bodhiyogashala.nl)

Inhoud van de les

We starten de les met de focus op de houding en ademhaling in zit. Daarna komen we in beweging, waarbij we de ademhaling aan een beweging koppelen. Gevolgd door staande en zittende houdingen. Het laatste onderdeel is opnieuw focus op de ademhaling, oefeningen bekkenbodemspier en een eindontspanning.

Het doel van de les is bewust bewegen, waarbij je het hele lichaam meeneemt. Zeker tijdens de zwangerschap is het zo belangrijk om te luisteren naar je lichaam, je grenzen te (h)erkennen. Je krijgt veel verschillende opties, waardoor je iedere houding aan kunt passen. Naast het bewegen (aanspanning) is de focus op de houding en de ademhaling (ontspanning) een belangrijk deel van de les. Je mag zeker het gevoel hebben dat je iets doet/beweegt, maar de ontspanning is dus net zo belangrijk 🙂 Ervaring met yoga is niet nodig!

Het aanschaffen en inschrijven van de lessen gaat via een online inschrijfsysteem Momoyoga. Mocht je nog meer willen weten, neem dan gerust contact met ons op!

Zwangerschapsmassage

Een massage tijdens je zwangerschap kan lichamelijke klachten verlichten, maar ook mentale en emotionele spanningen die je ervaart verminderen. Een massage versoepelt de spieren, je ademhaling wordt dieper en je komt even helemaal tot rust.

De massage zal in zijlig en op de rug plaatsvinden, met ondersteuning van een voedingskussen en evt. extra dekens. Een zwangerschapsmassage kan vanaf week 17 t/m 40+ weken.

Contact:
Lisanne Jansen
lisanne@bodhiyogashala.nl

Kosten:
Lichaamsmassage van 60 minuten voor  € 59,-

Terugkomen na bevalling

Na de bevalling heeft het lichaam rust en tijd nodig om te herstellen. Na +/- 6 weken mag het bewegen/sporten weer rustig op worden gepakt. Geef je lichaam de tijd om ook hier weer aan te wennen. 

Met welke yogales zou je weer kunnen beginnen? Het is belangrijk om te weten of je een diastase hebt: dit is de opening tussen de rechte buikspieren en kun je voelen op het moment dat je je buikspieren aanspant, bij bijvoorbeeld het overeind komen tot zit. Wanneer hier nog veel ruimte tussen zit is het niet verstandig om je buikspieren hard te gaan trainen. Laat dit voorafgaand aan de les even checken, bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut. 

Yogalessen
– Yin yoga: hierbij focus je op de ontspanning in een houding en kun je materiaal gebruiken daar waar nodig. Omdat je in deze les je spieren zo min mogelijk aanspant hoef je geen rekening te houden met een mogelijke diastase.
– Yin-Yang, Hatha & Gentle Flow: dit zijn 3 lessen waarbij je een mooie afwisseling hebt tussen beweging en ontspanning. Zo kun je voelen hoe je lichaam voelt tijdens bewegen en hoe het lichaam daarna weer herstelt. Om de spierkracht vanuit je buik weer op te bouwen, zou je een plank positie (onderdeel van de zonnegroet) nog op de knieën kunnen doen en vragen naar een optie als een buikspieroefening te intens is.
– Vinyasa yoga: heb je het gevoel dat je weer meer kunt en wilt bewegen, dan kun je je aanmelden voor een vinyasa les. Een dynamische les, waarbij je de ademhaling koppelt aan bewegingen en je dus veel in beweging bent. Ik zou je adviseren hier niet mee te starten als eerste les na de bevalling, maar dit zien als een vervolg na de opties hierboven.

Geef voorafgaand aan de les even bij de docent aan dat je net bent bevallen, dan kunnen we daar rekening mee houden. Mocht je nog vragen hebben, dan mail gerust: info@bodhiyogashala.nl

Geniet van de tijd en rust voor jezelf.

Psychische klachten rondom de zwangerschap

Marit, yogadocente bij Bodhi: “Ik had nooit gedacht dat dit mij kon overkomen, een postnatale depressie. Waar ik een probleemloze zwangerschap en bevalling had ervaren, kwamen er in de loop van de eerste 3 weken steeds meer negatieve gedachten en paniekaanvallen. Iedereen om mij heen blij en gelukkig en ik, ik voelde niets maar droeg wel de verantwoordelijkheid voor dat kleine meisje. Door schuldgevoelens en schaamte sprak ik heel weinig écht over mijzelf en de situatie thuis.

Niet alleen voor mij was het lastig om hier open over te zijn. Er is nog een duidelijk taboe op psychische klachten tijdens en/of na de zwangerschap. Ook je weg vinden als moeder is een reis waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken. Yoga kan je hierbij helpen. Door te voelen, te reflecteren, door op de mat even tijd te nemen voor jezelf. Ook contact met andere moeders die iets soortgelijks hebben ervaren kan helpend zijn. Voel je vrij contact met mij op te nemen bij vragen of voor support. Ook interessant: de podcast Zwarte Muisjes van die in opdracht van het ministerie van VWS is gemaakt”. 

Recensie deelneemster Zwangerschapsyoga 2018


“Zwangerschapsyoga was voor mij een heel goede ervaring. Het gaf mij een rustpunt in de week voor fysieke en mentale ontspanning naast een zware baan. Het behouden van focus, het controleren van je ademhaling en ‘loslaten’ waren een enorme steun tijdens de bevalling. Het heeft mij geholpen om kalm en rustig te blijven, omdat het een basis vormde waarop ik altijd kon terugvallen. Lisanne geeft erg goede begeleiding aan alle deelnemers – zoals ook bij alle andere lessen – en weet goed wat wel en niet meer goed gaat voor zwangere vrouwen. Ze benadert iedereen individueel en geeft hulp waar dat nodig en gewenst is. Deze ‘cursus’ zou ik aan alle zwangeren willen aanraden!”