Zwangerschapsyoga

Whiehoee….je bent zwanger!! Een hele bijzondere tijd, wat veel met je doet. En of je nu veel of weinig puf hebt, bewegen tijdens je zwangerschap is belangrijk en ook heerlijk! Tijdens zwangerschapsyoga focus je op de ademhaling, bewust beweging, een combinatie van ontspanning en zeker ook kracht, met uiteindelijk natuurlijk een heerlijke eindontspanning. De meeste vrouwen starten tussen de 12e & 16e week met zwangerschapsyoga. Later instromen is natuurlijk altijd mogelijk, heel veel eerder starten wordt niet geadviseerd.

Op het moment dat de yogaschool weer open mag, zijn dit de zwangerschapsyogalessen op het reguliere lesrooster. Alle lessen zijn ook thuis te volgen via Zoom:
– Maandagavond om 18:30-19:30 uur – Bodhi Oost & via Zoom
– Woensdagavond om 18:30-19:30 uur
– Bodhi Centrum

Je kunt gebruik maken van een proefles-pakket | losse les | 10-rittenkaart | abonnement. Mocht je aan het einde lessen overhouden, dan blijven deze op je account staan voor na de bevalling (dit gaat niet automatisch, zou je hier een mail over willen sturen? Dan passen we het handmatig aan: info@bodhiyogashala.nl)

Inhoud van de les

We starten de les met de focus op de houding en ademhaling in zit. Daarna komen we in beweging, waarbij we de ademhaling aan een beweging koppelen. Gevolgd door staande en zittende houdingen. Het laatste onderdeel is opnieuw focus op de ademhaling, oefeningen bekkenbodemspier en een eindontspanning.

Het doel van de les is bewust bewegen, waarbij je het hele lichaam meeneemt. Zeker tijdens de zwangerschap is het zo belangrijk om te luisteren naar je lichaam, je grenzen te (h)erkennen. Je krijgt veel verschillende opties, waardoor je iedere houding aan kunt passen. Naast het bewegen (aanspanning) is de focus op de houding en de ademhaling (ontspanning) een belangrijk deel van de les. Je mag zeker het gevoel hebben dat je iets doet/beweegt, maar de ontspanning is dus net zo belangrijk 🙂 Ervaring met yoga is niet nodig!

Het aanschaffen en inschrijven van de lessen gaat via een online inschrijfsysteem Momoyoga. Mocht je nog meer willen weten, neem dan gerust contact met ons op!

Zwangerschapsmassage

Een massage tijdens je zwangerschap kan lichamelijke klachten verlichten, maar ook mentale en emotionele spanningen die je ervaart verminderen. Een massage versoepelt de spieren, je ademhaling wordt dieper en je komt even helemaal tot rust.

De massage zal in zijlig en op de rug plaatsvinden, met ondersteuning van een voedingskussen en evt. extra dekens. Een zwangerschapsmassage kan vanaf week 17 t/m 40+ weken.

Contact:
Lisanne Jansen
lisanne@bodhiyogashala.nl

Kosten:
Lichaamsmassage van 60 minuten voor  € 59,-

Taboedoorbreking postnatale depressie

“Ik had nooit gedacht dat dit me kon overkomen, een postnatale depressie. Waar ik een probleemloze zwangerschap en bevalling had ervaren, kwamen er in de loop van de eerste 3 weken steeds meer negatieve gedachten en paniekaanvallen. Iedereen om mij heen blij en gelukkig en ik, ik voelde niets maar droeg wel de verantwoordelijkheid voor dat kleine meisje. Door schuldgevoelens en schaamte sprak ik heel weinig écht over mijzelf en de situatie thuis. 
 
In september stond ik open voor de acceptatie en startte de verwerking. Ik wilde deze ervaring gebruiken om een verandering in te zetten. Allereerst door er zelf meer open over zijn, maar ook te onderzoeken hoe we dit taboe op postnatale depressie kunnen doorbreken. Andere verhalen van moeders met een soortgelijke ervaring kunnen hierbij helpen. Via deze nieuwsbrief willen we vragen aan moeders die zich in herkennen in een postnatale (postpartum) depressie of soortgelijke klachten hierover open te zijn. Wil jij je ervaringen met ons delen om te komen tot een adviesrapport rondom taboedoorbreking, vroeg-signalering en preventie bij post partum depressie? 
 
Wing Kee schrijft dit rapport onder mijn begeleiding voor haar masterstage Biomedische Wetenschappen. Heb je interesse om bij te dragen, neem dan contact met haar op via wingkee@stroomversnelling.nu. Stroomversnelling is mijn bedrijf voor advies en projectmanagement voor zorginnovaties. We horen graag van je.”
 
Liefs, Marit, yogadocente bij Bodhi

Recensie deelneemster Zwangerschapsyoga 2018


“Zwangerschapsyoga was voor mij een heel goede ervaring. Het gaf mij een rustpunt in de week voor fysieke en mentale ontspanning naast een zware baan. Het behouden van focus, het controleren van je ademhaling en ‘loslaten’ waren een enorme steun tijdens de bevalling. Het heeft mij geholpen om kalm en rustig te blijven, omdat het een basis vormde waarop ik altijd kon terugvallen. Lisanne geeft erg goede begeleiding aan alle deelnemers – zoals ook bij alle andere lessen – en weet goed wat wel en niet meer goed gaat voor zwangere vrouwen. Ze benadert iedereen individueel en geeft hulp waar dat nodig en gewenst is. Deze ‘cursus’ zou ik aan alle zwangeren willen aanraden!”