Yogastijlen

Verschillende Yogastijlen

Ben je op zoek naar een yogales in Nijmegen? Hier vind je meerdere yogastijlen onder 1 dak. Ik kan me voorstellen dat het kiezen van de yogastijl niet direct duidelijk is, vandaar de uitleg hieronder. Is het de allereerste keer dat je een les komt volgen? Een zeer korte uitleg: Vinyasa is een dynamische vorm van yoga, waarbij je de ademhaling koppelt aan een beweging. Ben je meer op zoek naar de meditatieve vorm, dan past Yin yoga meer, waarbij je gemiddeld 3-5 minuten in 1 houding blijft liggen. Yin-Yang en Hatha yoga is een combinatie van deze 2.

En nu de uitgebreide versie:

Vinyasa
Tijdens deze flow zijn de ademhaling en een beweging aan elkaar gekoppeld. Houdingen lopen vloeiend in elkaar over; als een meditatie in beweging. Daarnaast blijf je soms langer in houdingen, waarbij het ritme van je ademhaling zorgt voor de voortzetting van de flow.
Vinyasa Yoga is onderverdeeld in twee niveau’s:
– Vinyasa Basic: geschikt voor iedereen, inclusief beginners
– Strong Vinyasa: geschikt voor gevorderden

Yin
Tijdens deze vorm van yoga blijf je langdurig in dezelfde houding, gedurende 3-5 minuten. Yin yoga werkt in op de diepere lagen van het lichaam; zoals de gewrichten, het bindweefsel en de meridianen. Een rustige vorm van yoga, waarbij aandacht wordt besteed aan de intentie van de houding, de ontspanning en een mogelijke focus tijdens de pose. Kledingadvies: gemakkelijk zittende kleding en meerdere lagen. Doordat je langdurig in 1 houding blijft, kan het zijn dat je afkoelt.

Yin-Yang
Een combinatie van dynamische bewegingen (kracht – Yang) en langdurig in houdingen blijven (ontspanning – Yin). Tussen de poses zal een rustige flow plaatsvinden; een vloeiende en neutraliserende overgang van houding naar houding. Een mooie balans tussen aanspanning en ontspanning – tussen lichaam en geest.

Hatha
Hatha wordt ook wel de moeder van alle yoga genoemd, waar alle andere vormen uit voortgekomen zijn. Kenmerkend voor een Hatha Yoga les is dat de houdingen niet via een flow met elkaar verbonden zijn. Hierdoor is er ruimte om een houding verder uit te diepen en kun je bijna spreken van meditatie in een houding. De houdingen kunnen per les verschillen en variëren van staand, tot zittend en liggend. Dit, gecombineerd met de ademhaling, maakt dat je je aan het
einde van de les soepel en ontspannen voelt.
Vanwege zwangerschapsverlof van Sandra wordt de Hatha les op zaterdag, tijdelijk een Yin les.

Hatha & slow flow
Na een hele dag rennen en vliegen kun je in een Hatha & slow flow les weer tot rust komen. We schakelen een versnelling terug en bewegen langzaam en aandachtig. Soms in de vorm van een flow, soms juist op zoek naar de verstilling in een houding. De houdingen kunnen per les verschillen en variëren van staand, tot zittend en liggend. Dit, gecombineerd met de ademhaling en afgewisseld met momenten van stilte tussendoor, maakt dat je je aan het einde van de les rustig en ontspannen voelt.

Ashtanga
Bij Ashtanga yoga volg je een vaste sequence, de Primary Series. Een vaste reeks staande houdingen, gevolgd door de zittende serie die vloeiend in elkaar overgaan door middel van vinyasa’s. Gedurende 5 ademhalingen blijf je in iedere houdingen, zo volg je de hele les je ademhaling en dus 1 vast ritme.
– Is het de allereerste keer dat je een yogales komt volgen? Kies dan voor de Ashtanga Basic les op dinsdagavond 20:00 uur; hier is net wat meer tijd en ruimte voor uitleg en ligt het tempo lager.
– Met regelmaat komt Ashtanga Full Primary Series in het rooster voor – deze les duurt gemiddeld 1:45 uur en daarbij is het advies om een aantal keren voorafgaand aan deze les de reguliere Ashtanga les te volgen.

Mysore
Deze lessen vinden plaats tijdens de Ashtanga maand.
Tijdens Mysore volg je de vaste serie van Ashtanga, maar in je eigen tempo, onder begeleiding van een docent. Je bouwt je eigen practice op, door te blijven herhalen. Je start met de zonnegroeten, gevolgd door de staande- en zittende serie. Steeds komt er weer een houding bij, wanneer je er klaar voor bent. Een prachtige manier om helemaal in de flow te komen, door het volgen van je ademhaling. Daarbij krijg je nog wel steeds feedback en mogelijke correcties van de docent.
Mysore kun je volgen op de maandag-, woensdag-, en vrijdagochtend tussen 6:00-8:00 uur. Belangrijk om even contact met ons op te nemen, voordat je je inschrijft. Zo hebben wij (Oskar & Lisanne) een beeld van je ervaring met (Ashtanga) yoga en kunnen wij je optimaal begeleiden. Mysore kun je gewoon volgen met je rittenkaart of abonnement.

Restorative Yoga 
Bij Restorative yoga blijf je lang in houdingen liggen, in stilte en met alle comfort van hulpmiddelen (dekens, kussens, bolsters, etc) Je krijgt de tijd en ruimte om los te laten en de ontspanning op te zoeken, zowel fysiek als mentaal. Echt een cadeautje voor jezelf! Vanaf maart staat Restorative yoga met regelmaat op het rooster, houdt momoyoga in de gaten voor updates.
Het verschil tussen Yin en Restorative: bij Yin blijf je gemiddeld 5 minuten in een houding liggen, waarbij je stretch ervaart. Bij Restorative blijf je duidelijk langer in houdingen liggen, geen stretch maar meer de focus op openen.

Pilates
Pilates is een oefenmethode ontwikkeld om de spieren te versterken, te focussen op de houding en het verbeteren van de algehele fitheid van het lichaam. Een training van een uur voor het versterken van je core en het verbeteren van je balans en coördinatie. Oefeningen op de mat voor je gehele lichaam: vanuit stand, zit en lig.

Mindfulness Yoga
Tijdens de mindfulness yogalessen ben je met heel bewuste aandacht bij alle bewegingen die we maken. Aandacht voor je lichaam en de grenzen die je lichaam aangeeft. Maar tegelijk ook bewust van wat er allemaal aan gedachten en gevoelens langs komt tijdens de les. We doen milde bewegingsoefeningen in een rustig tempo en beginnen en eindigen met meditatie. Zowel met als zonder ervaring met mindfulness en meditatie, is dit een leuk en inspirerend uur. (Dit is niet de cursus van 8 weken, maar zal af en toe terugkomen op het rooster).

Moving Stillness Meditatie
Dinsdagochtend 4, 11 & 18 december van 9.30 – 10.45 uur.
De Moving Stillness Meditatie is een meditatie waarin beweging en stilpunten worden afgewisseld om lichaam en geest te onderzoeken. In de beweging breng je de aandacht naar het lichaam, waarbij je onderzoekt hoe en waar je spanning in je lichaam ervaart. In de stilpunten breng je de aandacht naar wat er in je geest verschijnt en hoe je lichaam hierop reageert. Het doel van deze meditatie is om meer bewust te worden van hoe spanning in het lichaam samenhangt met spanning in je geest (stress). Daarnaast proberen we manieren te vinden om deze spanning te kunnen loslaten. De Moving Stillness Meditatie is ontwikkeld door Institute for Meditation en wordt begeleid door Merel en Paul.

Kundalini yoga
Karakteristiek aan de Kundalini yogalessen zijn de afwisseling van dynamische fysieke oefeningen en meditatie. Iedere les heeft een unieke combinatie van verschillende onderdelen. De uitgebalanceerde techniek heeft een weldadig effect op je lichaam: het ontgift, versterkt je zenuwstelsel, balanceert je hormoonstelsel en vermindert de effecten van stress.
Kundalini yoga wordt ook wel de ‘yoga van het bewustzijn’ genoemd, omdat het een zeer directe impact heeft op hoe je jezelf waarneemt, je leven en de wereld om je heen. Een les bestaat uit een korte warming-up, een ademhalingsoefening, een serie van oefeningen (kriya) met een specifiek thema, een meditatie al dan niet met stemgebruik (mantra) en handhoudingen (mudra) en natuurlijk een fijne ontspanning.
Door Carolien Slooff op zondag 18 | 25 november & 2 december.

Inschrijven?

Wil je je aanmelden voor een proefles of meer informatie over de mogelijkheden? Neem gerust contact met me op:
Lisanne Jansen
metlisanne@gmail.com
06-12903889